مدیریت حج و زیارت استان گیلان

تاریخ: 31 مرداد 1396

آغاز ثبت نام اربعین حسینی (ع) سال 1396 در سامانه سماح

بنا به گزارش روابط عمومی حج و زیارت گیلان به حول و قوه الهی ان شاء الله ثبت نام از زائرین عزیز اربعین از ساعت 10:00 صبح روز چهارشنبه مورخ 1‏‏/6‏‏/1396 برابر یکم ذی الحجه سال 1438 همزمان با سالروز ازدواج امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) در سامانه سماح به آدرس https://samah.haj.ir آغاز خواهد شد. لذا موارد ذیل جهت سهولت در ثبت نام به آگاهی زائرین رسانده می سشود:
1- کلیه متقاضیان زیارت اربعین می توانند با مراجعه مستقیم به سامانه مذکور و یا از طریق هر یک از دفاتر زیارتی فعال که اعلام آمادگی خود را در سامانه جامع کارگزاران اعلام نموده اند نسبت به ثبت نام در سامانه سماح اقدام نمایند.
2- با توجه به محدودیت هایی که سفارت عراق در صدور روادید اربعین دارد توصیه می شود زائرین عزیز جهت تسریع در صدور روادید حتی الامکان به صورت گروهی ثبت نام نمایند.
3- در هنگام ثبت نام در سامانه اولین نفر در هر گروه به عنوان سرگروه در سامانه تعریف می شود و کلیه موارد و نکات مهم در طول عملیات از طریق پیامک برای این فرد ارسال خواهد شد لذا شایسته است سرگروه فردی متعهد، فعال و مسئولیت پذیر باشد. همچنین افرادی که به صورت یکنفره در سامانه ثبت نام می نمایند خودشان به عنوان سرگروه در سامانه ثبت می شوند.
4- تکمیل مراحل کامل ثبت نام در سامانه تا دریافت کدرهگیری از سامانه ضروری می باشد، لذا در صورت ناتمام ماندن ثبت نام و عدم دریافت کدرهگیری، ثبت نام انجام شده، لغو می شود و متقاضی می بایست مجدداً فرایند ثبت نام را تکرار نماید. امکان چاپ کدرهگیری در سامانه فراهم می باشد لیکن جهت اطمینان از ثبت نام متقاضیان کدرهگیری به تلفن همراه سرگروه نیز پیامک می شود لذا سرگروه ها باید در ثبت شماره تلفن همراه خود در سامانه دقت نمایند و جهت دریافت کدرهگیری، نباید دریافت پیامک های تبلیغاتی را بر روی تلفن همراه خود مسدود کرده باشند.
5- چنانچه سرگروهی کد پیگیری خود را فراموش کند می تواند با مراجعه به سامانه و وارد نمودن کدملی و شماره شناسنامه و کلیک بر روی دکمه "دریافت کد پیگیری" مجدداً بر روی تلفن همراه ثبت شده در سامانه کد پیگیری را دریافت نماید.
6- تا اطلاع ثانوی مسئولیت تهیه وسیله نقلیه (اعم از شخصی یا عمومی) جهت اعزام به مرز و یا تهیه بلیط هواپیما برای آن دسته از متقاضیانی که قصد عزیمت به صورت هوایی دارند برعهده شخص زائر می باشد.
7- بازگشت هزینه ثبت نام زائرین منصرف پس از کسر خسارت مربوطه (بسته به مرحله ای که زائر اعلام انصراف می نماید) از طریق حساب ویژه بانک ملی و با ارائه کارت شناسایی ملی امکانپذیر می باشد.
8- در سالجاری همانند سال گذشته طبق مصوبه ستاد مرکزی اربعین مستقر در وزارت کشور بیمه زائرین اربعین اجباری بوده و هزینه آن همزمان با ثبت نام از زائرین دریافت می گردد.
9- در سالجاری شرکت بیمه ایران به عنوان شرکت بیمه گر مسئولیت بیمه زائرین اربعین را برعهده دارد.
10- هزینه بیمه زائرین اربعین با رایزنی هایی که با شرکت بیمه گر صورت پذیرفت نه تنها افزایش نیافته و برابر نرخ سال گذشته یعنی 188.000ریال تعیین گردیده است بلکه بعضاً سقف تعهدات شرکت بیمه گر افزایش نیز یافته است به گونه ای که در بخش هزینه های درمانی تا صد در صد افزایش پرداخت غرامت از سوی شرکت بیمه گر توافق شده است.


11- محدوده جغرافیایی که زائرین اربعین تحت پوشش بیمه می باشند از فاصله 20 کیلومتر مانده به مرز عراق و داخل خاک عراق در شهرهای زیارتی می باشد، لذا دقت شود که چنانچه خدای ناکرده زائری در فاصله عزیمت از شهر مبداء در ایران تا مرز در رفت و یا برگشت دچار سانحه ای شود می بایست از بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه و یا جهت درمان از بیمه تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و .... استفاده نماید.
12- دقت شود که بیمه زائرین اربعین صرفاً شامل مسیرهای راهپیمایی و شهرهای زیارتی می باشد و سایر شهرهای کشور عراق را شامل نمی شود.
13- در سالجاری نیز پرداخت هزینه ارزی روادید زائرین به صورت ریالی و از طریق سامانه و برابر نرخ روزانه مصوب بانک مرکزی انجام می شود.
14- تقسیم بندی خروج زائرین هر استان از هر مرز و همچنین استان هایی که در آنها کنسولگری موقت راه‌اندازی خواهند شد توسط ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور مشخص می شوند و سازمان نیز خود را ملزم به رعایت این مصوبات می داند.
15- کلیه هزینه های مربوطه صرفاً از طریق درگاه اینترنتی قابل پرداخت خواهد بود دریافت هرگونه وجه چه به صورت دستگاه کارت خوان و چه به صورت نقدی تحت هر عنوانی ممنوع بوده و با متخلفین برخورد خواهد شد.
16- ثبت نام در سامانه سماح برای عموم مردم آزاد و رایگان می باشد لیکن چنانچه ثبت نام زائر در سامانه توسط دفتر زیارتی انجام پذیرد زائر موظف به پرداخت مبلغ حق الزحمه ثبت نام به مبلغ 21.800ریال خواهد بود لیکن این وجه هم به صورت متمرکز و از درگاه اینترنتی قابل پرداخت است.
17- جهت پاسخگویی به سوالات و مشکلات زائرین عزیز در سطح استان شماره تلفن های ثابت 28‏-33664427 - 33332058 تا پایان ساعت اداری مشخص شده اند.